fredag 17. juni 2011

Dette betyr lydene

Knatre, knatre: En knatrende lyd fra forhjulene, spesielt i en skarp sving på en parkeringsplass, betyr at drivknuten er utslitt. Det er trolig hull på gummibelgen rundt drivakselen, og vann og skitt kommer inn og sliter.

Klakk: Fra forstillingen når du kjører i smådumper. Endeleddene er slitt og må skiftes.

Hyyyyl: En hylende lyd hver gang du bremser. Bremseklossene er utslitt og metallet i klossen slites mot bremseskiven. Klossene skulle vært skiftet for lenge siden og har kanskje ødelagt bremseskiven allerede.

Pling: På biler med bakhjulsdrift ved igangkjøring. Slitte kryss i mellomaksel eller slitasje i differensialen.

Fiiis: Begynnende hull på eksosanlegget. Sett foten foran eksospotten så høres lyden tydelig fra et sted under bilen.

Kiiip: Høy, pipende lyd fra hjulet i lav hastighet. En stein kan ha kommet mellom kalipper(bremsepumpen)/bremseskjoled og bremseskiver. Forsvinner som regel etter noen oppbremsinger.

Gnærk gnærk: Fra fjæring, spesielt foran, ved kjøring i ujevnheter. Defekte fjærfester/gummiforinger i forstillingen.

Rumle: Lyd fra det ytterste hjulet når du kjører i sving. Hjullageret er utslitt.

Knakk: Høres når du kjører over ujevnheter. I tillegg ser bilen litt skjev ut i et av hjørnene. En av fjærene er brukket.

Tikke tikke: Tikkelyder fra motoren på tomgang, øker når du gir gass. Feiljusterte ventiler (gamle biler) eller feil på ventilmekanismen.

Skviiiik: Fra motorrommet. Spesielt ikke rett etter at du har startet motoren en kald vinterdag. Dynamoreima er slakk og sklir på reimhjulet. Enkel jobb å stramme.

Gnark: Vinduspusserne jamrer seg og tar dårlig. Gummien må renses eller skiftes før den begynner å slite på ruta.

Hviiin: Fra radioen. Øker med økende turtall på motoren. Dårlig støydemping av det elektriske anlegget/dynamoen.

Knirk: Fra dashbordet. Det er ikke alltid det hjelper med slag og spark.

Skrangle: Hanskerommet fullt av søppel og skrot. Rydd opp. Gratis!

En lapp med dette påskrevet ventet på skrivebordet mitt da jeg kom på jobb i dag tidlig. Tror gutta på jobb har fått med seg at jeg har en møkkabil!
- Og dere, det er helt sant at de forskjellige feilene lager de ulike lydene. Jeg har nemlig vært borti flesteparten av dem (+ mange flere)!

Kjør forsiktig! :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, kan vi få se bilen din snart eller? :P

Karoline sa...

...alle disse lydene kan overdøves av radioen..! Bare vær forbredt på at din mekaniker vil himle med øynene og riste på hodet.. ;))

Véronique sa...

Kanskje på tide å bytte bil ;)

Monica Jensen sa...

Anonym:
Tror jeg har vist den før. Det er en peugeot 406, 2002 modell. Den er jo helt grei, er bare det at slitedelene ryker en etter en ;) blitt noen tusen det siste året!

Karoline:
Du skulle bare visst hvor høyt jeg har på radioen!!! :D
Mange av ulydene er rettet opp nå da. Bare et par igjen :)) Et par dyre ;)

Veronique:
Joda, tanken har slått meg også. Men så er jeg endelig ferdig med billånet, og da er det så kjedelig å starte på et helt nytt ett :/