lørdag 16. juli 2011

Diett

Å følge en diett trenger ikke nødvendigvis bety at du slanker deg. Det betyr at du har en bestemt plan på hva du skal spise og ikke. Å leve kun på junk food kan for eksempel også kalles en form for diett. Nå skjønner dere kanskje hva dette innlegget skal handle om. Nemlig - mat!

Jeg følger en viss diett om dagen. Det har jeg gjort de siste ukene, og den siste tiden har jeg spesielt gått inn for det. Jeg gjør det ikke for å slanke meg. Jeg gjør det fordi jeg har så innmari mye problemer med magen. Problemer som jeg er villig til å gjøre det meste for å bli kvitt.. Da er det jo enklest å starte med kostholdet!

Jeg holder meg unna brød, ris, pasta, poteter, melk og sukker. Så langt det lar seg gjøre selvsagt. Jeg blir jo fristet jeg også, og jeg er heller ikke helt fanatisk (jeg elsker jo sushi for eksempel, som består av myye ris). De dagene jeg "skeier ut" merkes det godt, og dagen blir nesten ødelagt for min del. Nå om dagen består kostholdet mitt stort sett av kjøtt, salat, grønnsaker og egg. Kjedelig? Egentlig ikke. Når man merker at kroppen har det bedre øker det motivasjonen for å fortsette.

Den siste tiden har jeg ikke slitt med "6 måneder på vei"-magen min. Jeg har også hatt mer energi, på tross av at jeg ikke har sovet noe mer enn hva jeg pleier (snarere tvert imot). Jeg føler meg rett og slett mye bedre! Å slippe vondter og plager er jo også et stort pluss. Endelig en hverdag som ikke handler om mageknip. Herlig! Nå skal ikke jeg si noe annet enn at jeg også har gått ned i vekt etter jeg begynte å tenke på hva jeg dytter i munn. Det var langt ifra hovedmålet, men nå har jeg nådd vekten der jeg trives med meg selv og min kropp. 55 kilo (+/- jeg svinger som en jojo)!

Så får vi se hvor lenge jeg klarer å holde meg til dette. Jeg håper det snart blir en vanesak, slik at det går av seg selv og jeg ikke lenger trenger å tenke på det i like stor grad. Heldigvis for meg savner jeg verken brød, ris eller pasta sånn til hverdags. Melk derimot, det er vanskelig!

Sliter du med mageproblemer? Vel, er du så plaget som jeg har vært er det kanskje lurt å prøve og droppe visse ting. Det har i hvertfall så langt fungert bra for meg :)

Jeg tar gjerne i mot tips på hva jeg kan lage av snaddermat som ikke inneholder fyfy-tingene på listen min! :)

5 kommentarer:

♥ Nina - mamma og student ♥ sa...

Når du skriver "6 måneders magen" mener du det lille ekstra fettet nederst på magen da? :) Jeg skulle virkelig bli kvitt det, men jeg har så dårlig selvdisiplin! Hehe!

Du er kjempe flink og det er veldig bra at det hjelper mot plager du har slitt med! :)

Monica Jensen sa...

Nei, jeg mener at jeg blir oppblåst og ser ut som jeg er 6 måneder på vei :)

Jeg håper jeg klarer å fortsette med det. Tror det. For det har virkelig gjort hverdagen min litt bedre :)

Anonym sa...

Høres ut som en form for lavkarbo dette, og det er jo en livsstil som fungerer for veldig mange - inkludert meg selv :-)

Denne bloggen anbefaler jeg på det sterkeste: www.lenabeatrice.net - om du ikke allerede har sett den ;-) Mange oppskrifter og gode tips!

Monica Jensen sa...

Ja,det blir jo en form for lavkarbo-diett, men som sagt følger jeg den ikke slavisk. Hender jeg skeier ut, forskjellen nå er at jeg "skeier ut" kanskje én gang i uka i stedet for 7 :) Magen er fornøyd :)

Takk for tipset. Jeg skal ta en titt :))

PeaGirl =D sa...

Livsstilen eller "dietten" er ikke så vanskelig i seg selv! Men det er når man er på farten og skal kjøpe seg noe som går kjapt.. Det finnes ikke en forbanna ting i noen som helst butikker, restauranter, bensinstasjoner etc. som ikke inneholder 70% karbohydrater! Man må sørge for å ha med seg matpakke hvor enn man går. Og ja, kutter man ut carbs i et par uker vil man fort se forskjell! Hilsen "kostholdseksperten" =D=D=D