onsdag 19. desember 2012

God støtte i hverdagen

Jeg er langt ifra den eneste som er velsignet med bekkenløsning i svangerskapet. Eller vondt i bekkenområdet generelt. Å la kroppen være sjefen over dagene kan slite ut den beste. La meg si det sånn; jeg er helt ødelagt om dagen. Nå er jo denne kroppen min et kapittel for seg selv, og det skal sies at jeg virkelig får testet den ut ved å begi meg ut på et nytt svangerskap. Heldigvis er det verdt det i det lange løp. Hva hadde meningen med livet vært uten barn egentlig? Jeg har i hvertfall glemt hva jeg bedrev tiden min med før jeg ble mamma. Jobbet og....sov? Uansett, nå har jeg fått en liten hjelper i hverdagen. Nemlig et bekkenbelte fra Helly Hansen. 


Det gir bekkenet mitt god støtte, og strammes godt rundt hoftene. Det igjen gir en lindrende effekt. Vondt har jeg fortsatt, men bekkenbeltet minner meg litt ekstra på hvordan jeg skal stå og gå. Jeg retter meg mer opp, jeg er mer fokusert på at bekkenbunnen skal strammes, og jeg føler selv at jeg går/står litt mer sånn som jeg burde. Jeg er nemlig ganske så svai i ryggen. Nå når jeg er gravid blir jeg enda svaiere, for å ta vekten fra den tunge magen. Det igjen gir meg en enda dårligere holdning. Hva skjer da? Jo, smertene forverres! 

Bare et lite tips til dere som sliter med det samme ;-)

Jeg har også innsett at jeg bør vurdere å skaffe meg et par krykker. Jeg kjenner meg selv rett, å humpe rundt på krykker hver bidige dag kommer jeg ikke til å gjøre. De kan derimot avlaste perioder av dagen, og på de verste dagene. Det er på tide å ta enda mer hensyn til kroppen nå som det begynner å bli tungt. Jeg vil for all del ikke slite mer enn hva jeg allerede gjør etter endt svangerskap!

På nyåret skal jeg også bli flinkere til å ta turen til Avancia igjen. Vi snakker ikke hardcore work out. Vi snakker lett sykling og bruk av ellipsemaskin. Muskulaturen rundt bekken og hofter er ekstremt stram. Jeg går gjennom noen smertefulle runder hos behandleren min nå, for å si det mildt. Det har aldri før skjedd at jeg ligger og vrir meg i smerte på benken, men nå om dagen gjør jeg det. Da er det greit å få i gang muskulaturen i dette området. Varme opp musklene, uten å belaste feil, slik at jeg påfører meg selv enda mer smerter. Jeg har prøvd meg ut på ergometersykkelen til mamma i dag. Helt smertefri mens jeg holdt på. Det lover godt :-)

Nå skal jeg krype under dyna. Den har jeg savnet i absolutt hele dag. Snakk om og plutselig føle seg veldig gravid da...! Og dere; ikke undervurder et bekkenbelte. Den ekstra støtten har man godt av når bekkenet lever sitt eget liv :-)

2 kommentarer:

Frøken K sa...

Ah, bekkenbelte og krykker.. brings back memories.. fy søren så fort man glemmer! Her gikk jeg med bekkenløsning fra uke 7, og idet frøken kom skytende ut ble det jammen glemt..
Synes forferdelig synd i deg! Det er ikke barebare å være på halv åtte hele tiden.. :/

Cecilius hverdag sa...

Hei

Jeg hadde også kraftig bekkenløsning med nummer 2. Jeg brukte KUN gode joggesko, og gikk i ulent terreng. Jeg unngikk nesten alt av asfalt, og kjøpesenter med betonggulv. Føler at turer i ulent terreng var det som hjalp mest, samt tøying og kiropraktor. Men det er jo så individuelt. TA det rolig, og ikke press deg. Trening i høyere tempo og mer kraft kan du ta i ettertid KRoppen skal du ha resten av livet, og jeg tror at hvis vi presser oss for mye under bekkenløsningen vil det bli verre etterpå.. Så hvil deg, ta det rolig, varme bad, plei deg selv..plei deg selv like godt som du ville pleie barnet ditt. Da er du snill mot deg selv ;) God bedring og lykke til med bekkenbeltet! Håper det hjelper :)