mandag 3. oktober 2016

Stress

Stress for meg er som gift. Det skaper ubalanse i kroppen og jeg føler meg ikke som meg selv. Stress betyr ikke nødvendigvis at jeg har mye å gjøre. Det sitter i stedet mer mellom øra. Et kaos i hodet som sørger for økt stressnivå og høy puls. Når jeg kjenner det begynner å koke, er det et sikkert tegn på at jeg må fokusere på tre ting:


1. Jeg må skrive ned alle gjøremål. Da ser jeg raskt at det ikke er mer enn at jeg fint får gjort alt sammen med hodet på rett sted. Da hjelper det og ikke utsette det som kan gjøres nå. Jo mer man utsetter ting, jo større tiltak blir det. Ergo; mer stress.

2. Jeg må endre fokus. Fokusere på hva og hvem som er viktigst, og ikke kaste bort tid på gjøremål eller mennesker som suger energi eller kun er der når de trenger noe fra meg. Rett og slett en liten realitycheck, der jeg prioriterer tiden min på det og dem som gjør meg glad - og omvendt. En lunsj med en veldig god venninne kan være løsningen. Eller en tur i det deilige høstværet med familien min.

3. Trening. Det slår aldri feil; når stresset river tak i meg, så er det alltid et opphold siden jeg sist trente. Nå har jeg vært tvunget til å være treningsfri de siste fem ukene, og enda er det en uke til før jeg kan starte ordentlig opp igjen. Sårene har grodd utrolig fort og fint etter operasjonen, så jeg kunne nok startet opp for en ukes tid siden, men jeg tør ikke annet enn å følge rådene fra kirurgen. Det skal bli utrolig godt å dra tilbake på treningsstudio. Det er nemlig meg-tid. Den eneste tiden i løpet av dagen jeg med 100% sikkerhet kan si at jeg ikke bruker på eller for noen andre enn meg selv. Der får jeg klarnet tankene, bevegd på kroppen, presset meg og jobbet med pusten. Terapi, rett og slett. 

Hvilke tiltak gjør du når du kjenner det koker i hodet ditt og stresset river tak i deg?

1 kommentar:

Fru Jacobsen (@frujacobsenno) sa...

Jeg går laaaaaange turer og tar laaaaange dusjer når jeg er stresset. Også er jeg en sucker for sjokolade for å holde følelsene i sjakk :)