fredag 30. desember 2016

Treningsglede

Først av alt så vil jeg si tusen takk for de hyggelige kommentarene som ble lagt igjen under forrige innlegg. Jeg setter utrolig stor pris på det. Virkelig. Dere er gode som gull :)

I kveld ordner vi i stand til årets siste fest. 14 stykker skal sitte rundt middagsbordet her i morgen. Åtte barn og seks voksne. Det kommer til å gå vilt for seg med andre ord ;) Vi har sengeplasser nok til alle barna, så får vi se om de eldste sovner eller ei. Vi tar det som det kommer. På menyen er det kalkun, fløtegratinerte poteter og brokkolisalat. Til dessert er det min evige favoritt; sjokolademousse. Året avsluttes altså med tusenvis av kalorier innabords. Helt perfekt. Da føler man seg passe dritt, slik at man kan starte det nye året på riktig måte ;)

Nå skulle jo egentlig ikke dette innlegget handle om festmat, for det er jo trossalt lov å kose seg. Det skulle handle om trening og treningsglede. Jeg skal være den første til å innrømme at dørstokkmila har vært laaang og seig i høst. Jeg har følt meg utafor og sliten, og selvom den beste medisinen er trening, så er det det siste man vil og orker. Så begynner den onde sirkelen, og den er skikkelig seig å komme seg ut av altså. Jeg skulle komme i form til bryllupet, men innerst inne så har jeg visst at jeg klarer det på et halvt år. Jeg klarer å komme i ønsket form på et halvt år, så lenge jeg er flink. Så nå er det flott at vi står på dørterskelen til et nytt år. Jeg er så himla klar. Så klar at alle nissene i huset gikk på hue og ræva ut av huset nå i kveld. Jeg er ferdig med jula, de fete middagene, søtsakene og alle ting man med glede dytter i munn med den unnskyldningen av at "det er jo jul". Så 2017 - bring it!


Hvor begynner man? Mange er ikke vant til å trene på treningssenter, og bare det kan hindre flere fra å trene. Det er ut av komfortsonen å bevege seg blant trente kropper som har peiling på hva dem driver med, når man selv føler seg som en dvask liten amatør. Sånn skal man selvsagt ikke tenke, men fakta er at mange gjør det. I tillegg så er kostholdet ekstremt viktig hvis man ønsker resultater, og kostholdsbiten kan være ganske tricky for mange. Meg selv inkludert. Enten spiser jeg for lite, eller så spiser jeg på feil tidspunkt, eller så spiser jeg for lite proteiner.. Ja, kostholdsbiten kan være vanskelig, og skal man forme kroppen, bygge muskler eller gå ned i vekt så er dette helt avgjørende.

I år har jeg derfor bestemt meg for å benytte meg av min PT på boks. I fjor trente jeg med en personlig trener i 10 uker, og fikk strammet opp rumpa og armene akkurat slik jeg ønsket. Allikevel så var kostholdet mitt feil. Jeg spiste sunt, men jeg spiste for lite, så jeg oppnådde ikke de resultatene jeg egentlig kunne oppnådd. Når jeg spør flere personlige trenere om dette med kosthold, så får jeg sjelden eller aldri noe konkret i retur. Det er ingen som kan gi meg en konkret matplan med når og hva jeg skal spise. Det hadde gjort alt så mye lettere for meg. Derfor kaster jeg meg over forever sitt fit-program på nyåret. Jeg starter opp 4.januar!

Aller først er det ni dager med Change9 (C9). De to første dagene består av faste. På disse dagene får man i seg tilskudd, proteinshake og man kan også spise fra frilista som består av matvarer med lav GI indeks. Det er kondisjonstrening på disse dagene, lav intensitet. Deretter er det syv dager med ren mat og trening tilpasset kaloriinntak. I løpet av disse dagene skal kroppen nullstille seg, man skal kvitte seg med unødvendig vann og man skal se og merke en betydelig forskjell - noe som gir økt motivasjon for veien videre. Både på sukkersug, energi og sultfølelsen. I tillegg skal man få gode vaner iforhold til når man skal spise, hva og ikke minst hvor mye. Veldig mange spiser for få ganger i løpet av dagen, men til gjengjeld alt for mye per måltid. Når kvelden kommer dukker søtsuget opp, og før man vet ordet av det er stratosplata på tvers ned i halsen. Slike uvaner vil man gjøre noe med. Når disse ni dagene er over, fortsetter jeg med fit15 (F15). Her er det et program for nybegynneren (der har du meg), et program for den viderekomne og et program for den profesjonelle (gjerne de topptrente som har mistet litt av motivasjonen eller savner det lille ekstra). Her følger det med et mat-og treningsprogram, oppskrifter, øvelser, motivasjon, tilskudd for å få størst utbytte av treningen, med mer - og alt kan gjøres hjemmeifra. Du er ikke nødt til å trene på et treningsstudio. Etter disse femten dagene kan du gjenta programmet eller øke i intensitet, frem til du oppnår ønsket resultat. Jeg mener disse pakkeløsningene er geniale. Spesielt hvis du er en amatør som meg, som trenger litt veiledning på veien!

Hvis du ønsker å henge deg med, så kan vi lage oss ei lita gruppe på facebook sammen, der vi motiverer hverandre, deler inspirasjon, matoppskrifter og pusher hverandre. Det er alltid lettere når man ikke føler seg alene. 4. januar er i hvertfall datoen for meg! 

Hva er ditt nyttårsforsett? Det hadde vært rimelig kult om vi faktisk gjennomførte det dette året, eller hva? :)

Ingen kommentarer: